1 Ocak 2014

İğneada Gezisi 28-29.Aralık.2013

İstanbul Kuş Gözlem Topluluğu olarak 28-29.Aralık.2013 tarihinde İğneada'da kuş gözlem gezisi gerçekleştirdik. 35 kişilik katılımla oldukça coşkulu geçen iki günde kış sebebiyle tür çeşitliliği az olsa da İğneada'nın muhteşem doğası açıkçası hepimize çok iyi geldi. (Bu arada İğneda'nın nasıl bir yer olduğunu merak ediyorsanız, Kadir DABAK'ın hazırladığı video enfes.)

Cumartesi sabah gün doğmadan yola çıktık. Bol molalı, bol kahkahalı bir yolculuk sonrası 12'de İğneada'ya vardık. Otelimize eşyaları bırakıp hemen araçlara döndük. Limana doğru yol alırken sık sık durup kuş gözlemledik. Geziden önceki iki hafta boyunca yapılan "Kıyıkuşları" sunumları sayesinde Gümüş Yağmurcunları tanımak pek kolay oldu. Uçuşları esnasında kanat altındaki siyah lekeyi fark etmemek imkansız.

Daha sonra vardığımız deniz kenarında Sakarmekelerin arasında farklı türler görmek soğuğa rağmen yüzümüzü güldürdü. Elmabaş Patka, Tarakdiş, Kara Gerdanlı Dalgıç, hatta Kızıl Gerdanlı Dalgıç suda keyifle yüzüyorlardı. Hemen oradaki çalılara döndüğümüzde ise Sürmeli Çalıkuşu aramızdaki şanslı kuşçulara kendini fark ettirdi.
Gezimiz esnasında Kara Karınlı Kumkuşu ve Ak Kumkuşu türlerini bizzat karşılaştırma fırsatı bulduk. Sahilde dinlenme halinde rastladığımız kara karınlıları en ufak detaylarına kadar görüp rahatça kıyaslama yapabildik. Ak Kumkuşları ise renkleri ve kendilerine özgü yürüyüşleriyle kolayca tanımlama olanağı sağladı. Evet, "Kıyıkuşları" sunumu gerçekten çok işimize yaradı desek yeridir. :)
Saat 4 gibi gözlemi bitirip İğneada merkeze geri döndük. Küçük bir kahveye girip sobanın etrafına oturduk. Kimimiz sıcağın etkisiyle uykusuna yenik düşerken kimimiz çektiği fotoğraflara bakmakla meşguldü.
Akşam yemeği için limanda bulunan bir restauranta geçtik. İki uzun masayı doldurmuş, yemeklerimizin siparişini vermiştik. Tarih dolayısıyla İKGT için adeta bir yılbaşı yemeği sayılan bu buluşmada ortaya bir anda rengarenk şapkalar, maskeler çıktı. Bol kuşlu bir yıl diledik en gezmelisinden.

Saat 8'de odalarımıza dönerken katılımcılardan gece için gözlem teklifi geldi. Otele uğrayıp tekrar arabalara doluştuk. Longozun içinden hamam gölüne doğru yol aldık. Önümüzden geçen bir Alaca Baykuş üzerine hemen arabaları durdurup gözleme başladık. Gittikçe etkisini arttıran günün yorgunluğu üzerine odalarımıza dönüp ilk günü tamamladık.
Ertesi sabah yine güne erken başlayıp 7'de kahvaltıda buluştuk. Saat 8 olduğunda çoktan teker dönmüş, yola koyulmuştuk. Sahilde, Mert gölünün denizle birleştiği noktadan uzun rotamızı yürümeye başladık. Büyük ak balıkçıl, Gri balıkçıl, Sakarmeke, Küçük Batağan, Elmabaş Patka, Tepeli Patka, Yeşilbaş, Bahri, Karabatak ilk karşılaştığımız türler oldu. Her ne kadar hava önceki güne göre daha ılık olsa da kumda yürümek oldukça zorlayıcı oldu.
Sık sık durup denize, göle, ağaçlara baktık. 51 tür gördüğümüz 14 kmlik yürüyüşte ormanda Kara Ağaçkakan ararken rastladığımız Sürmeli Çalıkuşu dün kendisini göremeyenleri çok sevindirdi. Görmeyi hedeflediğimiz kuşlardan olan Sütlabi, Ak kuyruklu kartal, İpekkuyruk türlerini göremesek de doya doya seyrettiğimiz Küçük Kuğu ile teselli olduk. Kara Ağaçkakan ise bir sonraki gelişimizi bekliyor olsa gerek, malesef o da kendini göstermedi.
Akşam 4te yürüyüş bittiğinde İğneada'da yemek yedik, dinlendik. 6'da başlayan dönüş yolculuğumuz 9'da İstanbul'da sona erdi.

Bu harika organizasyon için uzun bir teşekkür listemiz mevcut;
Geziyi baştan sonra, en ince detaylarına kadar düşünüp organizasyonu sağlayan Dilek GEÇİT'e,
Öğrenci arkadaşların da geziye katılabilmeleri için imkanları dahilinde sponsor olan Doğan Luke SMITH ve tüm İKGT'lilere,
Gezi boyunca bize rehberlik eden Ergün BACAK, Cemil GEZGİN, Doğan Luke SMITH ve Umut YÜKSEL'e,
ve tabi ki tüm katılımcılara çok teşekkür ediyoruz.

Gezide görülen kuş türleri listesi için kuşbanka bakabilir, etkinlik ile ilgili fotoğraflara ve videolara ikgt facebook grup sayfasından ulaşabilirsiniz.
(Yazıda kullanılan fotoğraflar Temel GEMİCİ, Taner ŞEKERCİOĞLU, Soner ÇETİNKAYA'ya aittir.)
İKGT ile ilgili tüm gelişmeleri takip etmek adına İKGT Facebook'a bekliyoruz ;)