16 Ocak 2016

10 Ocak 2016 Terkos Kuş Gözlemi Gezi Notları

     İstanbul her yanı ayrı bir sürpriz barındıran özel bir coğrafya. Dev projeler ile üstünde kurulmaya çabalanan tahakküme rağmen İstanbul’un doğası tüm bereketini biz de dahil her canlıya cömertçe sunmaya devam ediyor. Ne şanslıyız ki İKGT’ nin her gezisi ile bu yaşam ve çeşitlilik dolu büyüleyici coğrafya parçasının can damarlarında bulunup, onu perdesiz gözlerle görüp, duyup, anlayabiliyoruz. Aslında her şeyi yutmaya niyetli bir şekilde büyüyen bu kentin söylediği doğanın dışında olma şarkısını bir kızılgerdanın ötüşü dahi ters düz etmeye yeter… Fakat sanırım bu Terkos gezisi de hepimize ayrı bir tondan asıl şarkısını belki ilk belki yeniden fısıldadı. Duyduklarımızı kısa da olsa aktaralım dedik J
 


“Doğa görmeyi bilen için harikalarla doludur, bir pazar günü bunu tekrar fark etmenin mutluluğunu yaşadım. Şehir hayatına mahkum olmuş bizler özümüze dönmek için doğayla kucaklaştığımızda bencilliğimizden biraz sıyrılıp diğer canların büyülü dünyalarına tanıklık edebiliriz. Zarif yabanıl kuğuları gördüğümde mutluluktan havalara uçtum adeta. Ve tatlı utangaç altın gümüş yağmurcun kuşları sizlerle tanıştığım için çok mutluyum.” 
Meltem

“Uzun bir aradan sonra Terkos gezisinin bana çok iyi geldiğini söyleyebilirim. Daha başlangıç aşamasında bir kuş gözlemci olduğumdan son derece verimli bir geziydi. Sayı olarak beklediğim kadar ördek göremedik fakat bazı türler iyice pekişti artık kendi başıma tanıyabileceğimi düşünüyorum J Bunun yanında benim için kertik olan Altın Yağmurcun’u gördüğüm için de kendimi çok şanslı hissediyorum. Özetle temiz havada kah deniz kıyısında kah göl kenarında yaptığımız gözlemler keyif vericiydi. Günün sonunda birlikte gölün kenarında bir restoranda balık yedik. Ve orada gölde avlanmaya çalışan, bir kelebek gibi oradan oraya konan Küçük Martıyı izlemenin keyfini anlatamam :)”
Kübra
Küçük Martı
“Karaburun sahilinde kıyı kuşu görelim diye yürürken yosunlu taşların arasından bir grup ötücü kuş havalandı. Ne şanslıyız ki arkamızdaki ağaca kondular ve biz de onları tanımlayabildik. Sanırım uçuş sırasında da "florya bunlar" diyen oldu. Ama dala konuklarında yeşil rengini ve kanatlarındaki sarıyı çok rahatlıkla seçebildik. Benim ilk florya gözlemim olduğu için minik ama yeni heyecanlı anlarımdan birini yaşadım. 
Bu gezide beni etkileyen diğer şey de Ormanlı' ya giderken içinden geçtiğimiz bir ölçüde riskli ama ıssız yoldu. Takip ettiğimiz yol iki tarafımızda sulak arazinin uzandığı dar, yarı ıslak yarı kuru toprak bir hattı. Burada yol boyunca durduk ve bekledik, bekledikçe yeni gözlemler yapabildik. Ben yine bir ötücüye takıldım. Yüzlerce ispinozun olduğu bir bölgeydi burası. Neredeyse her bir ağacın her bir dalına bir ispinozun konduğu manzarayı seyrettik. Ağaçların yeni yaprakları belki de bu ispinozlar olmuştu. Bu sürülerin arasında farklı ispinozu bulmak ise heyecanlı bir oyun oldu. İlk Evrim fark etti. Sonra ben de yakaladım göğsünde turuncu tüyleriyle dağ ispinozunu. 
Dahası da var ama bana bunlar da yeter :)”
Zelal

“Kuşların yaşam alanlarına daha çok önem vermemiz gerektiğini her kuş gözlemden sonra daha yakıcı hissediyorum. Sahilde üç beş kum kuşu görünce; sevinçten herkes soğuğu unuttu. Tepeli patkaya  yabani ispinoza dürbünle bakıp saymak, bir çok kuş türünün azaldığını görüp üzülmek ayrı bir hüzün sebebi. Bir ara dürbünü servis şoförümüze kuşa bakması için verdim. Değişik kuşları görünce bana; "bu gurubu gezdirmeden önce kör olduğumu anladım. Böyle değişik kuşların bu kadar yakınımızda yaşadığını fark etmeden hayatım geçmiş" demesi çok hoştu. En azından bir kişinin bile bu güzelliklerin farkına varması kuşlar için bir kazanımdır.”
Nihal

Karaboyunlu Batağan
“10 ocak Pazar günü yılbaşı sürprizi olan karın, onu kovalayan sıcak lodos ve yağmurun ardından yüzünü geç gösteren bir kışın getirdiği bereketi görmek üzere dolaştığımız Terkos Gölü çevresi ve sakin Karadeniz suları bizi mutlu etti. Yetişkin ve genç ‘yabanıl’ kuğulardan, tatlı çekingen kum kuşlarına, kendilerini göl sularında gösteren kelebek misali küçük martı ve pirü pak büyük karabaş martıya ve değerli Evrim ve Ali Rıza abiye teşekkürler.”
Yalçın

"...Havanın kapalı olması başlangıçta moral bozukluğu yaratsa da (bir gün öncesine nazaran)
yağış olmaması bizim için bir şanstı. Yalnız güneyden esen sert rüzgar özellikle gözlem işine  yeni başlayan bir kısım arkadaşlarda olumsuz etki yaptı... İstanbul' un nefes almasını sağlayan kuzey ormanlarının ve kırsal alanın ağırlıklı olduğu yerlerde gözlem yapmak sonraki yıllarda aynı güzellik ve ortamı bulamama endişesini içimizde  hissederek gözleme Karaburun' dan başladık. Malum bir yanı Terkos Gölü diğer yanı engin Karadeniz olan bu şirin beldemiz de özellikle kışın sürpriz türler bulma fırsatı her zaman mümkündür. İski pompa istasyon kenarı, gölde başta sakarmekeler olmak üzere tepeli patkalar, bahriler, pasbaş patka, batağanlar v.s görmek bizi çok heyecanlandırdı...
Daha sonra üşüyenler için bir çay molası ardından, sahile indik. Bizi sürpriz olarak malum türler dışında altın ve gümüş yağmurcunlar, ak kum kuşları ile kara karınlı kum kuşları karşıladı.
Yeni arkadaşlara bu gördükleri türler için şanslı olduklarını söyledik...
Günün diğer yarısı Ormanlı köyü civarına yapılan gözlemle devam etti… Terkos Gölünün batıdaki uç noktası ve bataklık ihtiva eden çeltik tarlaları kuş gözlemi açısından bu bölgeyi önemli kılmakta...
Seddelerden başlayan gözlemde kuğu ve kız kuşları arkadaşlar açısından sevindirici oldu...
Gözlemlenen tür listesine göz attığımızda epeyi miktarda kuş gözlemenin verdiği keyifle karnımızı doyurup dönüş yoluna vasıl olduk..."
Ali Rıza

Büyük Karabaş Martı
“Kuş gözlemle hiçbir bağlantısı olmayan ama doğa aşığı bir insan olarak Pazar gününün şanslısı bendim sanırım. İstanbul'un insanı yoran havasından kısa bir kaçıştı ihtiyacım olan ama çok daha fazlasını buldum desem yeridir. Kuşların insanı sakinleştirirken büyüleyen doğalarıyla yakından tanışması fırsatı paha biçilmezdi. Bir anda içine düştüğüm bu dünyanın tadına doyamadım ve kuşların huzurlu dünyasıyla tekrar kaynaşmak için can atıyorum.
Beni bu geziye kattığı ve hayatımda yeni bir pencere açtığı için İKGT' ye teşekkür ederim!”
Nazan

Gözlemciler
Kübra Karaman
Zelal Durmuş
Evrim Tabur
Yalçın Korkmaz
Burcu Konakçı
Meltem Uğurlu
Umut Seflek
Nazan Eroğlu
Nimet Alımlı
Ali Rıza Altınok
Özge Karaca
Nihal Önem

Gözlemlenen Türler
Sakarmeke
Tepeli patka
Karaboğunlu batağan
Bahri
Küçük batağan
Elmabaş Patka
Yalıçapkını
Küçük Martı
Gri Balıkçıl
Şahin
Saz Delicesi
Pasbaş Patka
Karabatak
Küçük Karabatak
Gümüş Martı
Büyük karabaş martı
Büyük ak balıkçıl
Karagerdanlı dalgıç
Karabaş Martı
Tepeli karabatak
Akkuyruksallayan
İspinoz
Dağ ispinozu
Florya
Serçe
Karabaşlı iskete
Gümüş yağmurcun
Altın yağmurcun
Ak kumkuşu
Kara karınlı kumkuşu
Çalıkuşu
Kızılgerdan
Mavi baştankara
Büyük baştankara
Fiyu
Yeşilbaş
Kızkuşu
Atmaca
Gökdoğan
Sığırcık
Sessiz kuğu
Leş kargası
Küçük karga
Tahtalı güvercin

0 yorum:

Yorum Gönder